
Tips til sikkerhed i køkkenet
Share
Af: Rasmus Fredslund Hansen - Pædagog
Med et læringstårn har du allerede øget sikkerheden når du har børnene med i køkkenet. Risikoen for faldulykker falder med et læringstårn, ligesom det i modsætning til andre løsninger forhindrer børnene i selv at kravle videre op på bordet. Her skal vi se lidt på hvad du ellers kan gøre for at forbedre sikkerheden i køkkenet, når du har små børn.
Flyt knive og sakse væk fra børnehøjde
Opbevarer du lige nu dine knive, sakse og andre skarpe genstande i køkkenskufferne, er det værd at overveje om de skal op på en magnetisk knivholder eller ned i en knivblok på bordet. Derved kommer de længere væk fra de nysgerrige børnefingre. Det samme gælder køkkenredskaber med skarpe knive. Flyt dem til et overskab, og er der ikke plads, så flyt som flyt eventuelt bare knivene, og lad resten af redskabet stå på den normale plads.
Vasker du urteknive eller køkkenknive i opvaskemaskinen, så sørg for at de står med den spidse ende nedad eller ligger hvor de ikke kan nås af børnehænder.
Sørg for at barnet har en skarp kniv
Det kan virke selvmodsigende at barnet skal have en skarp kniv når det skal i gang med at lære at skære. Erfaringerne viser dog at de fleste ulykker med børn og knive sker med sløve knive, da de her tvinges til at bruge flere kræfter end de skal styre. Men giv dem gerne en kniv med afrundet spids, så de ikke risikere at stikke sig selv eller dig.
Vær nærværende og hjælp dem med at bruge kniven korrekt. Samtidigt kan du hjælpe dem lidt på vej, ved at dele pølser, tomater og kartofler inden de skal skæres over. Så er det meget nemmere for barnet at styre.
Du kan muligvis ikke undgå at de kommer til at skære sig. Så er barnet en erfaring rigere og du har vist det tiltro til at ved at øve sig, nok skal lære det.
Er de skarpe urteknive for meget at starte med, eller skal du selv tilberede noget andet imens barnet snitter, kan det at skrælle kartofler og grøntsager være en god aktivitet. Min dreng på to kaster sig med stor glæde over selv de største kartofler og gulerødder, der dog skrælles lidt tilfældigt, men det kan vi rette op på til sidst.
Brug de bagerste blus på komfuret
Gør det til en vane at bruge de bagerste blus på komfuret, så er afstanden til kanten og nysgerrige børn større, end når du bruger de forreste blus. Øv dig samtidigt i at vende håndtag på pander og kasseroller væk fra forkanten på komfuret.
Skal du stege noget så overvej at bruge en stor gryde i stedet for en stegepande. Det mindsker risikoen for at nysgerrige børn får oliesprøjt i ansigtet.
Undgå låse på skabene
Det kan virke tillokkende at sætte låse på alle skabene, både dem der indeholder skarpe genstange og dem hvor indholdet bare er træls at få ud over hele køkkengulvet. Jeg har selv været tæt på at låse alle skabe, da Eske på halvandet begyndte at tømme skabe og skuffer for skåle, konserves og corn flakes. Jeg holdt mig i skindet, og nu et halvt år senere finder Eske selv skål, ske og havregryn frem om morgenen. Det havde han måske ikke kunne, hvis ikke han havde øvet sig.
En bedre løsning end at låse det hele af, er at samle de farlige ting (husk rengøringsmidlerne, hvis disse ikke allerede er væk) i udvalgte skuffer eller skabe og sæt lås på disse. Det giver børnene mulighed for at øve, udforske og gøre sig erfaringer, og samtidigt kan de nemmere hjælpe til med borddækning og andet.
Sæt ikke barnet på bordet
Skal det gå hurtigt, kan det virke tillokkende at sætte barnet op på bordet imens du arbejder. Det går i nogen tid, men er du uheldig finder barnet måske selv op på bordet når du ikke lige kigger. Jeg har prøvet at min søn, der kun lige havde lært at gå, fik skubbet sin Trip-Trap hen til køkkenbordet, kravlede op og var ved at udvælge hvilken brødkniv der var bedst egnet til at skære æble med.
De gode vaner er lettest at lære fra start, så hvis børnene skal være med i køkkenet, vil jeg anbefale at du sætter dem i et læringstårn. Der forhindre ståhøjden den samtidigt i at kravle videre op på bordet.
Det må gerne være uperfekt
Når du tager børnene med i køkkenet, så tænk på hygge i stedet for perfektion. Det er lettere for barnet at sortere i hvad der er vigtigt, hvis der ikke er for mange rettelser. Så ignorer de lidt for store stykker gulerødder og de lidt for små stykker peber, og koncentrer dig i stedet om at I har det hyggeligt og at barnet oplever at det er en ligeværdig medhjælper i køkkenet.
Det giver samtidigt barnet mere overskud til at følge, og lære, de sikkerhedsmæssige henvisninger du kommer med undervejs.
Så fokuser på hyggen, og det at I laver mad sammen, end på om det bliver helt som det plejer at være.
Et læringstårn med fokus på sikkerhed
Har du ikke allerede et læringstårn, vil jeg til slut nævne at vi har haft stor glæde af vores, som vi fik i dåbsgave. I perioder bruger vi det hver dag, hvor vi har et barn med i madlavningen. For det første giver det tid til nærvær og en snak om løst og fast, der spises en del grøntsager (nogle gange så mange, at der ikke er nogen tilbage til retten) og de har mere lyst til at spise mad de selv har været med til at lave.
Klik her for at se Marsus udvalg af læringstårne.