Barn i læringstårn

Hvorfor købe et læringstårn?

Af: Rasmus Fredslund Hansen - Pædagog

Når du tager børnene med i køkkenet trænes de motorisk, stimuleres sprogligt og får styrket selvværdet. Samtidigt er det at lave noget sammen hyggeligt for både voksen og barn. Derfor giver det, som du kan læse herunder, god mening at købe et læringstårn.

Gør ulvetimen til hyggestund

Måske kender du det: Både du og ungerne har haft en lang dag, og nu skal der hurtigst muligt laves noget mad inden de brænder helt sammen. Det virker umiddelbart mere tillokkende at tænde for Ramasjang, og på den måde få lidt arbejdsro. End at skulle til at være projektleder for en eller flere køkkenmedhjælpere, der ikke har læst arbejdsstyrelses seneste sikkerhedsprotokoller og derfor ikke bør arbejde med noget der er skarpere end en smørekniv.

Men det er min oplevelse at den lidt matte stemning der kan være efter en lang arbejdsdag (uanset om det har været i institution eller arbejde), kan forvandles til en hyggestund, hvor man er fælles om at få lavet aftensmaden.

Samvær i øjenhøjde

Når du inviterer børnene til at være med i madlavningen, får I en gylden mulighed for at vende stort og småt der er sket i løbet af dagen. Står barnet i et læringstårn, er i næsten i øjenhøjde, og barnet inviteres på den måde ind i din verden ved køkkenbordet. Samtidigt er det min erfaring, at man kommer vidt omkring i snakken imens maden laves. Både fordi der er tid, men også fordi barnet er i gang med hænderne, hvilket kan virke mere befordrende for samtalen, end et: "Hvad har du lavet i dag?". 

Fra mine år som pædagog kender jeg værdien af at være sammen om noget, det kan være at snitte, tegne eller i dette tilfælde at lave mad. Det professionelle ynder at kalde "Det fælles tredje", hvor man er fælles om noget andet end bare at være sammen. Her har processen lige så stor værdi som resultatet, og selvom deltagerne ikke er lige dygtige, er de lige vigtige. Det er som sagt med til at åbne op for interessante samtaler, ligesom det at være med i noget med en voksen, kan virke tryghedsskabende efter en lang dag med knald på i børnehaven. Er du nysgerrig på at læse mere har: Michael Husen skrevet en længere artikel om: det fælles tredje.

Madmodig - det er noget der trænes

Når børnene inviteres med i madlavningen, ryger der nemt nogle grøntsager ned, allerede inden der er serveret. Samtidigt får børnene mulighed for at undersøge og lære nye råvarer at kende, måske får de lyst til at smage på dem, måske ikke. Men første skridt kan være at se det inden det bliver tilberedt, næste skridt at være den der skærer det og/eller putter det i gryden, så er vejen til at smage det pludseligt lidt kortere. 

Har I god tid imens i venter på at kartoflerne koger, kan I snakke om smage, tekstur og andet. På den måde bliver både barnet og du lidt klogere på hvad det egentligt er barnet oplever, når det smager på noget nyt

Det siges at børn skal smage noget 8-15 gange før de har vænnet sig til smagen. Så når der er noget de ikke kan lide, kan du sige: "Okay, det kan du ikke lide endnu, men det var sejt du prøvede". På den måde er du med til at anerkende at det faktisk kræver mod at prøve nyt, og er samtidigt med til at fortælle at de måske kan lide det en anden gang.

Mestring - at være god til noget

Selvom et læringstårn er det let at være med i madlavningen,  kan det alligevel godt være svært at gøre det rigtige. Skrællekniven driller, melet lander på bordet i stedet for i røremaskinen og den skarpe kniv kommer måske lidt for tæt på en finger, men med hvert forsøg bliver det lidt lettere. Og hvis man ikke får lov til at øve sig, hvordan skal man så lærer det. 

Og vi kender det fra os selv, bare det at nogen beder om vores hjælp, styrker vores tro på egne evner. Så selv hvis peberstykkerne er lidt for store, nogle af tomaterne kun bliver delt på midten og noget af mælken rammer ved siden af, er følelsen af at have været med til at lave maden med til at styrke barnets tro på egne evner.

Sprogblomster og forholdsord

Når I er sammen om at lave noget, kan det næsten ikke undgås at snakken går. Dette er værdifuld sprogtræning for barnet, da der undervejs øves en masse hverdagsvendinger. Undervejs i tilberedningen kommer I måske omkring farver, forholdsord, smagsnuancer og sammenligninger. Alt sammen noget der styrker barnets sproglige udvikling. 

Selvom der er masser af læring i det, føles det naturligt, barnet får trænet en masse ord og vendinger der ellers sjældent bruges. Vil du skrue op for sprogstimuleringen, kan du eventuelt læse denne fine vejledning, hvor side 21 netop handler om madlavning: Hjælp til sprogstimulering

Giraffen - et dansk designet læringstårn

Hvis du er ved at være overbevist om de gode grunde til at anskaffe sig et læringstårn, så vil jeg her gøre lidt reklame for Marsus' læringstårn, Giraffen. 

Læringstårnet er lavet med fokus på sikkerhed, med en forhøjet ryg og sider der ikke indbyder til at børnene kravler længere op end højest nødvendigt. Samtidigt er der tænkt over at gøre det let for børnene at kunne selv, da det er let for børnene at få fat når de skal kravle op i tårnet. Dertil er det nemt for børnene selv at indstille ståhøjden, hvis der er flere søskende der bruger samme læringstårn.

Endeligt er Giraffen lavet med fokus på godt håndværk, og med et materialevalg med fokus på bæredygtighed. 

Vil du læse mere om Giraffen, og se hvilke farver du kan få den i, så klik ind på:
Læringstårne og se Marsus´udvalg.

 

Tilbage til blog